Post-it-løbet

Formålet
Idéer til emner. Forbered-fasen

De 4 fokuspunkter
Fysisk: Intensivt løb i korte intervaller. Psykisk: Spænding og tage initiativ. Socialt: Samarbejde, kommunikere i par, tage hensyn og lytte til hinanden. Kognitivt: Tænke taktisk og kreativt

Materialer
40 post-it-lapper(10 i hver farve). 1 kasse farveblyanter. 4 kegler. 4 store plancher

Aktiviteten
Inddeles i 4 grupper. Hver gruppe sætter sig ned på gulvet. Der udleveres 10 post-it til hver gruppe – hver gruppe har deres egen farve. Hver gruppe skal nu skrive en idé ned på HVER post-it.

Der laves en firkant med keglerne, ca. 20 meter ml. keglerne(eller hvad der er plads). Nu stiller holdene sig i en firkant, et hold i hvert hjørne. Post-it-lapperne placeres på væggen. Et par fra hver gruppe skal hånd i hånd løbe ind i firkanten, og en af dem har en post-it på ryggen. Nu gælder det om for parret at stjæle en post-it fra et andet hold. Post-it-lappen skal tilbage til eget hold. Man må kun stjæle én post-it pr. omgang. Får man taget parrets egen post-it, når man løber rundt i firkanten, så skal man tilbage til holdet igen uden post-it. Der gives ”high-five”, når et par bytter med et andet. Hvis post-it-lappen ikke sidder godt nok fast(afhænger af trøje), så bestemmer læreren, at man skal løbe med post-it i hånden. Når man så bliver rørt på ryggen, så skal man aflevere sin post-it.

Aktiviteten slutter, når et hold ikke har flere post-it tilbage – eller når læreren afslutter. Hvis det gik meget hurtigt, så kan man prøve aktiviteten igen.

Udfordringen
Når man er i firkanten, så skal bevægelse ske som 1. par: HINKE 2. par: LØBE BAGLÆNS 3. par: SIDELÆNS 4. par: VÆLGER SELV 5. par: HOPPE

Efter post-it-løbet:
a) Hver gruppe tæller deres post-it. 1 point pr. post-it
b) Post-it grupperes og sættes op på plancher
c) Når ALLE grupper har sat post-it på plancher, så må der flyttes rundt uden at snakke sammen
d) Hver grupper giver nu underemner overskrifter(gruppering af underemner)
e) Hver gruppe præsenterer på skift deres forslag til overskrifter