Kortløb

Formålet
Gennemgang af en tekst ol eller evaluering af et emne.

Antal elever
0-100

Materialer
Laminerede kort

Rum
Skolegården

Aktiviteten
Der laves hold, eks. 4 hold. Hvert hold får en farve(det kan også være en politiker mv.). Læreren oplyser hvor mange kort, som holdet skal indsamle for at vinde. Løbet startes, når alle kort er lagt ud med forsiden nedad: Der vendes ét kort pr. person og tilbage igen. Læreren står ved kortene. Der svares i grupperne på spørgsmålene. Spørgsmål og svar læses op for responsgruppe el. i plenum.

Udvidelse
Kortene kan lægges langt væk, så man skal løbe længere. Lav mange hold/kort ved mange elever. Alle emner kan bringes i spil – med div. underemner. Ren løb, uden forberedelse og faglighed, så kan der bruges et spil alm. kort.

Eksempel

– ud fra materialet ”Derfor grundloven”(samfundsfag) Rød – Hvad gjorde kongen i 1901
og hvad blev dermed indført?
Gul – Hvor mange skal stemme JA
i Folketinget før en lov vedtages?
Grøn – Nævn mindst én god
hjemmeside om grundloven
Hvid – Hvad betyder §71, at den
personlige frihed er ukrænkelig?
Rød – Forklar magtens tredeling Gul – Hvor mange kapitler og
paragraffer er grundloven inddelt
i?
Grøn – hvor gammel skal man
være for at stemme ved
Folketingsvalget? Hvor gammel
skulle man være i 1953?
Hvid – Hvad var målet med
grundloven?
Rød – Hvornår fik vi grundloven i
DK?
Gul – Hvornår fik kvinder
stemmeret i DK?
Grøn – Hvad betyder det, at
Danmark er et indskrænket mo..?
Hvid – Hvad betyder ordet