Fortæller-cirklen

Formålet
Der arbejdes med mundtlige refleksioner til spørgsmålet: ”Hvad er en god ven?”, eks. tema om venskab i dansk

Materialer
Ingen

Rum
Klasseværelset eller skolegården

Aktiviteten
Eleverne stiller sig i to cirkler, en inder- og ydercirkel. Man står overfor hinanden, så indercirklen kigger ud på ydercirkel og omvendt. Personerne fra ydercirklen skal nu fortælle deres refleksioner til spørgsmålet: ”hvad er en god ven?”. Eleven i indercirklen skal bevæge kroppen til det som siges. Eleven i ydercirklen har et minut til at fortælle. Hvis de går i stå i refleksionerne, så skal de løbe en omgang, før de fortsætter. Når der er gået et minut, så bytter man plads med makkeren.

Når begge elever har fortalt om deres refleksioner, så rykker alle i ydercirklen en plads til højre, så alle får en ny makker. Der gives
”high-five” hver gang, at man kommer til en ny makker. Nu startes der forfra. Ydercirkel starter med at fortælle hver gang.
Læreren markerer tydeligt, når der skal byttes plads samt makkere

Udvidelse
Hvis der ikke er så meget plads til at løbe rundt, så skal der laves eks. 5 hop på stedet, hvis man går i stå. Alle temaer fra forskellige fag kan anvendes. 1 minut kan måske med fordel forkortes til 30 sek. Andre ”straf-aktiviteter” kan anvendes, eks. 3 hop på stedet eller dreje rundt om sig selv 3 gange. Man kan også indføre, at det skal gøres hver gang, at der siges ”Øhh..” Pæd. bagdør Læreren tydeliggøre, at hver elev gør det bedste som han/hun kan. Alt bevægelse i indercirklen er tilladt, blot det er uden ord.
Det er muligt, at dele op, så alle elever – eller evt. kun nogle – arbejder parvis(væk fra cirklen). Her kan nemmere dannes fortrolige makkere.