Fodboldgolf

Formålet
Formålet er at eleverne evaluerer et forløb ved at gå i dialog med hinanden. Fagligt formål alt efter fag og alderstrin.

Antal elever
0-100

Materialer
18 Kegler, billeder og stopur. Et papir og blyant pr. hold.

Rum
Udendørs, evt. fodboldbane.

Aktiviteten
Læreren placerer ét billede under hver kegle/”hul”. Eleverne inddeles i mindre hold. Hvert hold starter ved forskellige huller. Man skriver sit svar ned til hvert hul(navnet på personen). Når man har været igennem de 18 huller, så skynder man sig hen til læreren, som tjekker svarene. 1 min straf ved hvert forkert svar. Vinderen er det hold som er hurtigst igennem. Hvert hold dribler en fodbold med rundt el. kaster en håndbold til hinanden.

Udvidelse
Det er muligt at variere med billeder alt efter fag. Der kan også udarbejdes spørgsmål i stedet. Alt efter elevernes niveau kan der skrives spørgsmål til hinanden, som der skal svares på. Man kan også lade en gruppe elever stå for en ”runde”. Man kan vælge at indføre, at der tælles antal spark imellem hullerne, og der gives bonus(eks. tidsbonus) til det hold, som løber rundt i færrest spark. Eleverne skal dog selv tælle spark, hvilket kræver ærlighed. Man kan også vælge, at læreren står ved en eller flere huller, hvor der er indlagt straf ved forkert svar(eks. 10 gange sjipning til hver).

Der kan også placeres kegler på ét mindre afgrænset område – og så er der en opgave under keglerne, når man kommer derhen. Sedler udleveres med ruten(ligesom O-løb).