Find ordene

Formål
Formålet er, at lære at tage stikord til en læst tekst, samt at udvælge det centrale fra det læste. Formålet er også, at eleverne lærer at indsamle stof og disponere over indholdet.

Antal elever
0-30

Materialer
Kridt, kladdehæfte og blyant/computer/Ipad

Rum
Skolegården/klasseværelse

Aktiviteten
Eleverne læser en tekst og skriver stikord i kladdehæftet. De får herefter udleveret et stykke kridt hver og skal skrive deres stikord forskellige steder i skolegården (det kan være på asfalten, på muren, på/under bænken, på en blomsterkumme, på gyngestativet mm.).Stikordene kan skrives spejlvendt for at skærpe opmærksomheden. Det kan også være i klassevær. Når alle elever har bevæget sig rundt og har skrevet deres stikord, skal de efterfølgende bevæge sig rundt og lede efter de andres stikord. Når man finder et stikord, man ikke har på sin egen liste, tilføjer man det i sit kladdehæfte. Herefter bevæger eleverne sig rundt mellem hinanden to og to og fortæller hinanden, hvilket stikord man har fundet, og hvilken relevans/betydning det har for det læste. Derefter finder man en ny kammerat og fortæller om et nyt stikord samt dets betydning for teksten. Der fortsættes indtil alle elever har talt med hinanden.
Afslutningsvis opsamles de vigtigste stikord i klassen.

Udvidelse
Opgaven kan udføres to og to, der kan sættes tid på opgaven, og den kan sagtens gennemføres i sprogfagene, historie mv. Der kan også laves noter på papir, som klippes ud og lamineres og derefter hænges op med tape rundt om på et afgrænset område. Ved de mindste elever kan læreren hænge ordene op.