Den bevægende historie

Formålet
Formålet er at styrke eleverne i at skrive enkle, fiktive tekster og at udtrykke sig med et kropssprog.

Antal elever
0-100

Materialer
En historie med masser af udsagnsord/”gøreord”.

Rum
Klassen, fællesrum eller udendørs

Aktiviteten
Sæt eleverne til at skrive en lille historie i grupper af 4 personer. I historien skal indgå en masse udsagnsord – eksempelvis hoppe, vippe, løbe, gå, danse, svinge, snurre osv. Historierne afleveres til læreren, og herefter læser en elev eller læreren historien højt, og eleverne “gør” ordene, efterhånden som de dukker op i historien.

Udvidelse
Historien kan også laves på andre sprog eller øvrige fag. Der kan laves om på gruppestørrelserne. Historierne afleveres ikke til læreren, men forbliver i grupperne. Man kan have instrumenter med, som der er skrevet om i historien. Der kan være forskellige slags i grupperne. En anden aktivitet, som kan bygge videre på aktiviteten: 10 historier lægges under ti kegler som er fordelt i klassen eller på et udeareal. Skal der bruges en rekvisit, så lægges den også ved keglen. Eleverne starter i grupper ved en kegle hver af de 10 kegler. Her læser man en historie og aktiviteten udføres. Så går gruppen videre til næste kegle og så fremdeles, indtil alle har læst og udført alle historier. Anden version: Der kan også sættes relex-musik på smartboarden og parvis laver man massage, mens man fortæller om lektien/en historie mv.

Eksempel
En historie kunne være: “En dag for mange år siden boede der en lille nisse på loftet af en skole. Den lille nisse elskede at hoppe. Børnene på skolen kunne høre, når den lille nisse larmede, de kløede sig i nakken, kiggede op mod loftet og snurrede lidt rundt på stolen for at se, hvem det var, der larmede.”