3-på-stribe

Formålet
Formålet er at eleverne samarbejde og kommunikere med hinanden som et hold, ud fra de faglige opgaver som er indlagt i de respektive spil.

Antal elever
0-30

Materialer
16 kegler(1 spil) til 4 hold. En kortbunke med spørgsmål pr. spil. Forskellige farver bånd.

Rum
Udendørs

Aktiviteten
Eleverne inddeles i 4 hold. To hold løber mod hinanden. Det gælder om at få 3 på stribe. To fra fra hvert hold løber på skift ned til
keglerne og placerer et bånd om en kegle. Når man kommer tilbage til holdet, får man et spørgsmål fra oplæseren. Svares der
korrekt, må den næste løbe. Der modtages nyt spørgsmål indtil man svarer korrekt. De andre på holdet må hjælpe med at svare,
men den der lige har løbet må træffe den endelige beslutning ved tvivl.

Udvidelse
Spørgsmål kan ændres fra nemmere til sværere. Der kan ændres kort fra fag til fag. Man kan med fordel bytte bane efter et par
omgange, så alle kommer igennem forskellige temaer under det samme emne. Med 20 kegler bliver det til 4-på-stribe, hvilke er
bedre til de større elever.

Eksempel
Bane 1: Forfatteren: HCA
Bane 2: Den litterære periode, romantikken
Bane 3: Indhold
Bane 4: Persongalleri
Levede fra 1805 til?
Svar: 1875
Hvad hed den litterære
periode, som eventyret er
skrevet under?
Svar: Romantikken
Hvad ser ”Den grimme
ælling” i sit spejlbilledet til
sidst?
Svar: En smuk svane
Hvordan er moren overfor
Den grimme ælling?
Svar: Mor er beskyttende,
og hun tror, at han vil
vokse sig køn.
Spørgsmål til eventyret ”Den grimme ælling” af HCA