21-spil

Formål
Kendskab til hinanden – eller et givent emne – via samarbejde i gruppen

Materialer
Sjippetorve og terning til hver gruppe

Rum
Klasseværelset

Aktiviteten
Opgaven op på Smartboard. Grupperne starter samtidigt. Slår med terning og gruppen udfører bevægelse samt evt. faglig udfordring samtidig. Kom først til 21.
1 = Alle hopper 5 gange – og hver gang siger man et skolefag
2 = Alle kravler igennem benene på én fra holdet – og nævner hver især en god ting ved skoledagen
3 = Alle giver hinanden high-five samtidig 5 gange – og siger hver gang et navn på en i familien
4 = Alle løber op til tavlen og giver læreren(Mikael) en high-five – mens de siger navneord om dem selv
5 = Alle laver 5 sprællemænd – og det skal i takt!
6 = Alle sjipper 10 gange, og siger imens navne på klassekammerater

Udvidelse
Emnet kan være H. C. Andersens liv el. andre fagområder. Eks 1´er = tre eventyr nævnes 2´er = fødsel og død etc. Der kan siges dyrelyde ved en 6´er. Læreren kan inddrages ved nogle af tallene. Andre materialer kan anvendes, eks. hvis der skal mere puls. Der kan spilles til andet end 21, hvis det skal tage længere tid.
Aktiviteten kan laves fælles – hvor lærer/en elev kaster en terning – og alle udfører det fælles. Kan være fagligt såvel som uden faglighed m. div. Bevægelser som skal udføres