Viden Om

Hvorfor er det overhovedet relevant med bevægelse?

Der er mange gode grunde til at være fysisk aktiv:

  • Regelmæssig fysisk aktivitet forbedrer din sundhed, giver velvære og kan øge din livskvalitet
  • Regelmæssig fysisk aktivitet er med til at forebygge livsstilssygdomme såsom hjerte-kar sygdomme og type-2-diabetes. Fysisk aktivitet er en effektiv behandling mod mange kroniske sygdomme
  • Fysisk aktive personer er i mindre grad tilbøjelige til at blive ramt af stress og depression – og smerter i led og muskler kan forebygges og mindskes ved fysisk aktivitet
  • Personer der er regelmæssigt fysisk aktive og har en god kondition, har mindre risiko for at dø for tidligt i forhold til personer, der ikke er regelmæssigt fysisk aktive og har en dårlig kondition
  • Fysisk aktive børn har en mindre risiko for at få livsstilssygdomme som voksne

Bevægelse i skolen – hvorfor?

Der er en masse der peger hen imod, at bevægelse giver en positiv effekt på elevers læring. En undersøgelser har eks. vist, at kortvarig aktivitet på ca. 15. min for 0-4. klasses elever, hvor pulsen kommer op, gav dem mere koncentration og engagement i den efterfølgende boglige undervisning.

Der kommer hele tiden mere viden. Mere konkret viden findes der efterhånden mere og mere evidens for. Eks er det senest kommet frem, at “moderat aktivitet”(gang) i 20 min, giver en “effekt” i efterfølgende ca. 60 min i de kognitive funktioner og præstationer. Der er stadig uopklarede spørgsmål, men vi bliver heldigvis hele tiden klogere af forskningen.

Hvor høj skal pulsen eksempelvis være for at der opnås en “langtidsholdbar effekt” hos en elev? Skal aktiviteten placeres imellem det boglige eller skal det integreres? Hvor lang tid skal man bruge af undervisningsdagen på bevægelsesaktiviteter? Hvordan tilrettelægges skoledagen for udskolingselever mht. bevægelse, når pensum og eksamensstof også tænkes ind? Viden finder vi i forskningen nedenfor.

Der er stadig uopklarede spørgsmål, som årene fremover forhåbentlig kan være med til at opklare, så vi kan målrette indsatsen i skolen endnu bedre.

Nedenfor har jeg samlet de seneste års væsentligste bidrag i forskningen omkring bevægelse i skolen – set i forhold til læring, sundhed og trivsel.

 

Børn og unge (5-17 år) bør være fysisk aktive mindst en time med mindst moderat intensitet hver dag.

Sundhedsstyrelsen

Undersøgelser og artikler

En store populationsundersøgelse Bevægelse i skoledagen 2019  udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden. Den viser, at der er alt for få elever, som oplever bevægelse i min. 45 pr. dag.

Bevægelse i skolendagen 2019

Knapt 4 årigt langt forskningsprojekt fra FIIBL “Trivsel og bevægelse i skolen”. Der er blevet afprøvet brainbreaks, idrætsundervisning, pauser og temadage. Mellemtrinnet og 24 skoler involveret. God hjemmeside fra projektet, www.trivselogbevægelse.dk. Her er 3 powerpoints, som dannede rammen for den afsluttende konference i Odense d. 22/11 – 2017:

Erfaring og effekt Implementering Introduktion

Interessante pointer om status på bevægelsen i skolen, herunder opråb om de ældste elevers mgl. bevægelse. Søren Østergaard, Center for Ungdomsstudier. Sep. 2016:

Powerpoint. Konference. Nyborg. Sep 2016

http://svendborgprojektet.dk/idraetsskoler/

Status på bevægelse i skolen; hvor meget og hvordan? Populationsundersøgelse til landets skoler, hvor man bl.a. kan læse at 6 ud 10 skoler har indført 45 min bevægelse. Dansk skoleidræt og TrygFonden, oktober 2016:

Status juni 2016

Konsensuskonference fra april 2016, hvor der var ny viden – og mange brugbare anbefalinger – i forhold til den opfangsrige konsensusrapport fra UVM i 2011. Center for Holdspil og sundhed. Kbh. Universitet. Krustrup og Bangsbo. 2016:

Konsensrapport. April 2016

Forskningsrapporten “Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed” som samler op på viden. Vidensråd for forebyggelse har samlet Klarlund, Von Seelen, Bo Andersen m.fl, som giver en række gode anbefalinger:

Fysisk aktivitet – læring trivsel…

Undersøgelse fra Friluftrådet. Specielt interessant omkring brain gym, konkret vejledning på øvelser. Aug 2015:

Aug 2015 Undersøgelse fra Friluftsrådet

Stort forskningsprojekt fra forskellige samarbejdspartnere(RICH, IOB, NEXS, DPL og Kosmos) støttet af UVM, om sammenhæng mellem læring og bevægelse. Kognition, sociale relationer og motivation konkluderes der interessant på, “Forsøg med læring i bevægelse”, Jan 2015:

Forsøg med læring i bevægelse jan 2015

Godt hæfte om sammenhængen mellem bevægelse og læring fra Liv i Skolen, Marts 2014:

Hæfte om bevægelse og læring

En undersøgelse fra SFI, er ikke knyttet direkte an på bevægelse og læring, men på hvilke faktorer, som bør være gældende hos læreren for at få den optimale elevpræstation. Interessant læsning. Resumé fra s. 15 giver gode refleksioner/idéer. 2013:

Lærertype til fremme af elevpræstation SFI 2013