Viden Om
Hvorfor er det overhovedet relevant med bevægelse?
Der er mange gode grunde til at være fysisk aktiv:
- Regelmæssig fysisk aktivitet forbedrer din sundhed, giver velvære og kan øge din livskvalitet
- Regelmæssig fysisk aktivitet er med til at forebygge livsstilssygdomme såsom hjerte-kar sygdomme og type-2-diabetes. Fysisk aktivitet er en effektiv behandling mod mange kroniske sygdomme
- Fysisk aktive personer er i mindre grad tilbøjelige til at blive ramt af stress og depression – og smerter i led og muskler kan forebygges og mindskes ved fysisk aktivitet
- Personer der er regelmæssigt fysisk aktive og har en god kondition, har mindre risiko for at dø for tidligt i forhold til personer, der ikke er regelmæssigt fysisk aktive og har en dårlig kondition
- Fysisk aktive børn har en mindre risiko for at få livsstilssygdomme som voksne
Bevægelse i skolen – hvorfor?
Der er en masse der peger hen imod, at bevægelse giver en positiv effekt på elevers læring. En undersøgelser har eks. vist, at kortvarig aktivitet på ca. 15. min for 0-4. klasses elever, hvor pulsen kommer op, gav dem mere koncentration og engagement i den efterfølgende boglige undervisning.
Der kommer hele tiden mere viden. Mere konkret viden findes der efterhånden mere og mere evidens for. Eks er det senest kommet frem, at “moderat aktivitet”(gang) i 20 min, giver en “effekt” i efterfølgende ca. 60 min i de kognitive funktioner og præstationer. Der er stadig uopklarede spørgsmål, men vi bliver heldigvis hele tiden klogere af forskningen.
Hvor høj skal pulsen eksempelvis være for at der opnås en “langtidsholdbar effekt” hos en elev? Skal aktiviteten placeres imellem det boglige eller skal det integreres? Hvor lang tid skal man bruge af undervisningsdagen på bevægelsesaktiviteter? Hvordan tilrettelægges skoledagen for udskolingselever mht. bevægelse, når pensum og eksamensstof også tænkes ind? Viden finder vi i forskningen nedenfor.
Der er stadig uopklarede spørgsmål, som årene fremover forhåbentlig kan være med til at opklare, så vi kan målrette indsatsen i skolen endnu bedre.
Nedenfor har jeg samlet de seneste års væsentligste bidrag i forskningen omkring bevægelse i skolen – set i forhold til læring, sundhed og trivsel.
Børn og unge (5-17 år) bør være fysisk aktive mindst en time med mindst moderat intensitet hver dag.
Undersøgelser og artikler
En store populationsundersøgelse Bevægelse i skoledagen 2019 udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden. Den viser, at der er alt for få elever, som oplever bevægelse i min. 45 pr. dag.
Powerpoint. Konference. Nyborg. Sep 2016
http://svendborgprojektet.dk/idraetsskoler/